Week van de Werkstress 2020

Leestijd
2 minuten
16 november 2020 bijgewerkt

Het thema van de Week van de Werkstress dit jaar is ‘Blijf in balans’. Zonder balans kan de ervaren (werk)druk leiden tot (werk)stress. Dat ligt onder andere aan iemands persoonlijkheid en of iemand genoeg kan “opladen”. Wij zetten drie initiatieven in de Week van de Werkstress op een rij.

Week van de Werkstress 2020

'Kosten werkstress voor werkgevers onverminderd hoog'

De kosten van werkstress voor werkgevers zijn gestegen naar jaarlijks inmiddels 3,1 miljard euro. Dat blijkt uit onderzoek van TNO en CBS. “Maatregelen om werkstress en uitval tegen te gaan blijven dus hard nodig, zeker nu de werk- en leefsituatie voor veel mensen als gevolg van de coronacrisis zo drastisch is gewijzigd” stelt Dorothé van den Aker die namens OVAL de landelijke Week van de Werkstress coördineert.   

1. Kosteloos loopbaangesprek

Om de balans in werk en privé te bewaren, is het van belang dat uw werknemer weet wat hij waard is, wat hij kan. Weten wat de volgende stappen in zijn loopbaan zijn, kan voorkomen dat hij uit balans raakt en stress krijgt. Focus, net als ArboNed onderdeel van HumanTotalcare, stelt hiervoor tijdens de Week van de Werkstress de loopbaantelefoon in. Hiermee krijgt uw werknemer kosteloos een telefonisch gesprek met een professionele loopbaanadviseur van Focus. Het gesprek duurt 25 minuten en wordt in samenwerking met uw werknemer ingepland.

Meld uw werknemer hier aan

2. Gratis webinar: Werkstress: het antwoord is Positieve Gezondheid

Werknemers met een gezonde leefstijl zijn waardevol en kostenbesparend. Maar hoe gaat u aan de slag met een actief gezondheidsbeleid in uw bedrijf? In het webinar 'Werkstress: het antwoord is Positieve Gezondheid' leert u alles over 'positieve gezondheid' en hoe dit (uitval door) werkstress voorkomt.

Lees hier meer

3. Praktische gids 'Goed omgaan met werkstress, ook in tijden van corona'

Voorlopig lijkt het einde van de coronacrisis niet in zicht. Dat kan fysiek of mentaal een impact hebben op uw werknemers. En vergeet uzelf niet. De gevolgen van, en maatregelen tegen het virus raken veel mkb’ers hard. Aan de coronamaatregelen van de overheid kunt u niets doen, maar zelfs in deze ingewikkelde tijden kunt u werkplezier stimuleren en werkstress (helpen) voorkomen. In onze beknopte, praktische gids:

  • Alles over een goede energiebalans
  • Praktische tips om met (werk)stress om te gaan
  • Praktijkvoorbeelden van andere mkb'ers

Download de gids

Meer tips en tools

Op onze werkstresspagina vindt u een test om te checken hoe het met uw stressniveau gaat. En praktische oplossingen voor uw bedrijf en uw werknemers. Meer praktische tips: 

Praktische oplossingen

Logo week van de werkstress 2020Voor ArboNedklanten

Uit onze verzuimcijfers blijkt dat u een werknemer met een burn-out gemiddeld 290 dagen kwijt bent. Dat heeft grote impact op uw bedrijf. Als werkgever kunt u laagdrempelig Mijn organisatie-expert inschakelen voor advies. Of neem direct contact op met uw vaste contactpersoon als u vragen heeft.

Gerelateerde nieuwsberichten

teaser_Bed
05 januari 2022

Verzuim verlagen

Lees meer
Plan van aanpak bij verzuim
21 november 2022

Tips voor het opstellen van het Plan van aanpak bij verzuim

Lees meer
6 tips bij het opstellen van een verzuimbeleid
01 november 2022

6 tips bij het opstellen van een verzuimbeleid

Lees meer