Het spreekuur - Informatie voor werknemers

U heeft een uitnodiging gekregen voor het spreekuur. Op deze pagina vindt u onder andere meer informatie over dit spreekuur, met wie de (bedrijfs)arts samenwerkt, uw rechten en plichten bij uw re-integratie, hoe wij omgaan met uw gegevens, onze klachtenprocedure en onze professionals.

Het spreekuur: hoe bereidt u het voor en wat kunt u verwachten?

U bent uitgenodigd voor het spreekuur met de (bedrijfs)arts of praktijkondersteuner bedrijfsarts. Ter voorbereiding hierop kunt u nadenken of u naar uw idee in staat bent om te werken en welk alternatief werk u eventueel zou kunnen doen. Tijdens het spreekuur stelt de (bedrijfs)arts vast of uw klachten te maken hebben met het werk. Vervolgens beoordeelt hij of u in staat bent om te werken. Misschien een paar uur per week, misschien alweer volledig. Of misschien kunt u aangepast werk doen in het bedrijf. Blijkt uit het gesprek dat het verzuim waarschijnlijk langer gaat duren, dan plannen we een vervolgactie. Dat kan nog een spreekuur zijn met de (bedrijfs)arts of praktijkondersteuner bedrijfsarts. Of een consult met de bedrijfsmaatschappelijk werker of arbeidsdeskundige. Dit is afhankelijk van de oorzaak en duur van uw verzuim.

Om rekening mee te houden

In de zorg geldt een legitimatieplicht. Daarom moet u voor het spreekuur een geldig legitimatiebewijs meenemen. Dat kan uw paspoort, identiteitskaart of rijbewijs zijn. Zo weet de (bedrijfs)arts of de praktijkondersteuner bedrijfsarts dat hij de juiste persoon voor zich heeft. Dit is belangrijk omdat medische informatie wordt vastgelegd en de (bedrijfs)arts of praktijkondersteuner bedrijfsarts de beperkingen en mogelijkheden ten aanzien van arbeid moet kunnen vaststellen bij de juiste persoon.

Heeft u een afsprakenkaart van uw behandelaar en/of een medicatielijst? Neem deze informatie dan ook mee naar het spreekuur.

Afspraak annuleren of verzetten

Wilt u de afspraak afzeggen of verzetten? Dit kan alleen via uw werkgever. Die heeft van ons informatie gekregen hoe hij dit bij ArboNed kan doen. Wij brengen namelijk kosten in rekening bij uw werkgever als deze minder dan 24 uur van tevoren een afspraak afzegt, verzet of als u niet bereikbaar bent.

Taakdelegatie: met wie werkt de bedrijfsarts samen?

De (bedrijfs)arts speelt een centrale rol bij uw re-integratie. Hij helpt u om snel en verantwoord weer aan het werk te kunnen. Maar een aantal taken kan de (bedrijfs)arts laten uitvoeren door andere gespecialiseerde professionals binnen de arbodienstverlening, waaronder de praktijkondersteuner bedrijfsarts. Dat noemen we taakdelegatie. Belangrijk om te weten: de kwaliteit van zorg en uw privacy zijn hierbij geborgd.

De praktijkondersteuner bedrijfsarts deelt zijn bevindingen met de (bedrijfs)arts en kan hem raadplegen voor aanvullend advies. Het kan ook zijn dat de (bedrijfs)arts zelf nog aanvullende informatie van de werknemer nodig heeft. In dat geval neemt hij binnen twee werkdagen na het spreekuur telefonisch contact met op met de werknemer.

Wet verbetering poortwachter: de rechten en plichten bij uw re-integratie

Het spreekuur is de eerste verplichte stap bij een ziekmelding volgens de Wet verbetering poortwachter. Deze wet stelt dat u samen met uw werkgever verantwoordelijk bent voor uw re-integratie. De werkgever is eindverantwoordelijk en de werknemer medeverantwoordelijk voor het eigen re-integratietraject.

Het doel van de Wet verbetering poortwachter is dat u via een tijdige en juiste aanpak zo snel en volledig mogelijk weer aan het werk kunt. Zowel u als uw werkgever hebben hierbij rechten en plichten. Bekijk ook de animatie over de rechten en plichten van werknemers op arboportaal.nl.

Probleemanalyse en advies en Plan van aanpak

Na het spreekuur koppelt de (bedrijfs)arts zijn bevindingen en zijn advies terug aan de werknemer en de werkgever. Hij schetst hierin de beperkingen en mogelijkheden, schat de kansen op werkhervatting in en geeft aan welke knelpunten en oplossingen er zijn. In verband met privacyrichtlijnen deelt hij geen medische informatie met de werkgever. Deze terugkoppeling (de ‘Probleemanalyse en advies’) van de (bedrijfs)arts is de basis voor het Plan van aanpak.

Als werknemer neemt u zelf de regie over uw inzetbaarheid. Uw werkgever ondersteunt en faciliteert u daarbij. Samen maakt u afspraken over werkhervatting in het eigen, vervangend of aangepast werk. In het Plan van aanpak legt u samen met uw werkgever de afspraken vast over het doel van de re-integratie en hoe u dit doel het best kunt bereiken. U beschrijft wat (activiteit), wie, vanaf wanneer (planning) gaat doen. In het Plan van aanpak neemt u géén medische informatie op (aard van de klachten of type behandelaar). Dat mag niet vanwege privacywetgeving. Ook niet als u deze informatie vrijwillig met uw werkgever deelt.

Het is altijd verplicht een Plan van aanpak op te stellen én het Plan van aanpak is een dynamisch document. Iedere 4 tot 6 weken bepaalt u samen met de werkgever of het Plan van aanpak nog actueel is.

Open- en preventief spreekuur

Werkgevers zijn vanuit de Arbowet verplicht een open spreekuur aan te bieden aan medewerkers. U kunt gebruik maken van het open spreekuur als u vragen heeft over uw gezondheid in relatie tot het werk, over werkomstandigheden of als u (dreigend) verzuim van uw werk wilt voorkomen. Door hier preventief over in gesprek te gaan met de (bedrijfs)arts, kunt u voorkomen dat u uitvalt.

Het open spreekuur is nadrukkelijk niet bedoeld voor de behandeling van medische, niet-werkgerelateerde klachten. Daarvoor moet u bij uw eigen huisarts of medisch specialist zijn.

Preventief spreekuur

Ook werkgevers kunnen uit voorzorg een spreekuur aanvragen voor hun werknemers. ArboNed noemt dit dan een preventief spreekuur. Het doel is echter hetzelfde als bij het open spreekuur, maar zo weten we dat niet de werknemer maar de werkgever het initiatief voor de afspraak heeft genomen.

Privacy: wat gebeurt er met uw gegevens?

Wat gebeurt er met uw gegevens en wie mag ze bekijken? Bij het voeren van een gezond arbeidsomstandighedenbeleid heeft uw werkgever gegevens nodig. Dat neemt niet weg dat uw gegevens vertrouwelijk zijn. Wij koppelen daarom nooit inhoudelijke informatie aan uw werkgever terug over uw gesprek met onze professional. Wel informeren we uw werkgever binnen de bestaande wetgeving over wat u nog wel en niet meer kunt. Of u passend werk kunt doen en hoelang uw herstel naar verwachting duurt. En of er extra activiteiten nodig zijn om het herstel en de terugkeer naar werk te bespoedigen.

Wij zien er nauwkeurig op toe dat alle gegevens over uw verzuimmelding optimaal beschermd worden tegen onbevoegden. In ons privacyreglement staat precies wie welke gegevens mag inzien, hoelang ze bewaard worden en hoe we voorkomen dat onbevoegde personen ze kunnen bekijken. Meer hierover vindt u op http://www.arboned.nl/privacy.

Klachtenprocedure

Wij streven ernaar onze dienstverlening zo goed mogelijk uit te voeren. Bent u ontevreden over onze dienstverlening, dan kunt u een klacht indienen. Wij beschouwen klachten als een kans om de kwaliteit van onze dienstverlening te verbeteren, zodat we u nog beter kunnen adviseren. Lees hier meer over onze klachtenprocedure.

Wat doen onze professionals voor jou?

Uw vaste contactpersoon 

Bedrijfsmaatschappelijk werker

Arbeidsdeskundige

Alle veelgestelde vragen en antwoorden vindt u hier.

Werknemers over ArboNed

"In eerste instantie was ik terughoudend. Ik dacht dat de gesprekken met de vitaliteitscoach vooral voor mijn baas wat zouden opleveren: namelijk 'zo snel mogelijk weer terug naar de werkvloer'. Maar ik heb er zelf echt veel baat bij gehad. Ik ga nog regelmatig terug naar mijn 'coach' om samen te kijken naar knelpunten en oplossingen."

Adri van Veen
Forbo Floring

"Ik heb de neiging mijn klachten te bagatelliseren, maar de bedrijfsarts nam mijn klachten wel serieus. Hij heeft mij erg goed geholpen door naar mij te luisteren en mij niet te snel weer aan het werk te laten gaan. Ik ben nog niet beter en misschien word ik dat nooit meer, maar dit traject heeft voor mij een heel positieve waarde."

Marco van den Bos
Politie