Gevolgen nieuwe Arbowet voor contracten klanten ArboNed

07 november 2019 bijgewerkt

De nieuwe Arbowet gaat officieel in op 1 juli 2017. De nieuwe Arbowet stelt het hebben van een overeenkomst tussen werkgever en arbodienstverlener nu ook verplicht. Dit wordt het ‘basiscontract’ genoemd. Hierin moeten de minimale afspraken over de dienstverlening worden vastgelegd.

Gevolgen nieuwe Arbowet voor contracten klanten ArboNed

Contracten klanten ArboNed

De overeenkomsten die ArboNed met haar klanten heeft afgesloten, voldoen voor het grootste deel aan de gestelde voorwaarden, maar de nieuwe wet vereist een aantal aanpassingen hierin. Uiterlijk half juli 2017 ontvangen klanten van ArboNed persoonlijk bericht over de aanvullende afspraken over de dienstverlening die in een addendum op uw overeenkomst worden vastgelegd. Met dit addendum voldoet uw overeenkomst met ArboNed volledig aan de nieuwe wettelijke eisen, mits  uw OR, PVT of werknemersvertegenwoordiging hiermee heeft ingestemd

Second opinion

De grootste aanpassing in de overeenkomst gaat over het uitvoeren van de second opinion. Dit geeft een werknemer het recht om een andere bedrijfsarts te raadplegen indien hij twijfelt over het advies van de bedrijfsarts. Het besluit van de wetgever hierover is 19 juni 2017 gepubliceerd (Stb.nr. 255). In het addendum dat klanten van ArboNed ontvangen, staat de werkwijze van ArboNed met betrekking tot de second opinion omschreven.

Wat verandert er nog meer?

In de vernieuwde Arbowet wordt de betrokkenheid van werkgevers en werknemers bij de arbodienstverlening vergroot en staat preventie nog meer centraal. Zo wordt de positie van de preventiemedewerker versterkt, krijgt het medezeggenschapsorgaan een grotere rol bij het arbobeleid en worden de randvoorwaarden voor het handelen van de bedrijfsarts aangescherpt. Op arboned.nl/wijziging-arbowet-2017 vindt u een overzicht van de belangrijkste wijzigingen met een toelichting hierop. U heeft tot uiterlijk 1 juli 2018 de tijd om alle punten uit de nieuwe Arbowet in orde te maken. De Inspectie SZW zal hierop toezien en onder meer controleren op de aanwezigheid, inhoud en naleving van het basiscontract controleren en kan bij het ontbreken hiervan een boete opleggen.

Vragen

Heeft u nog vragen? Bekijk dan het overzicht met antwoorden op veel gestelde vragen op arboned.nl/wijziging-arbowet-2017 of neem contact op met uw vaste contactpersoon van ArboNed.

Gerelateerde nieuwsberichten

voldoen-aan-de-wet
15 december 2020

Voldoen aan de wet

Lees meer
Wet verbetering poortwachter
06 augustus 2019

Wet verbetering poortwachter

Lees meer
Voldoe aan de Arbowet: regel uw basiscontract
09 juni 2022

Regel uw basiscontract

Lees meer