De stappen bij een arbeidsconflict

Leestijd
1 minuten
05 september 2024 bijgewerkt

In iedere werkomgeving komen confrontaties voor, bijvoorbeeld over verantwoordelijkheden of de manier van samenwerken. Meestal komen mensen er onderling prima uit, maar zo niet, dan kan een confrontatie leiden tot een conflict en soms zelfs tot verzuim. Hoe u omgaat met een conflict kan een grote invloed hebben op de duur en het verloop. Wij zetten een aantal stappen bij een arbeidsconflict voor u op een rij. 

arbeidsconflicten

1. Zorg voor een PSA-beleid

Zorg dat u een beleid psychosociale arbeidsbelasting (PSA-beleid) heeft hebt waarin beschreven staat hoe u omgaat met conflicten. Een conflict is een menselijk gegeven: niet erg en in principe oplosbaar. Laat u echter niet leiden door uw emoties, want dat brengt weinig goeds en kost alleen maar geld.

2. Voorkom escalatie door communicatie

Voorkom dat spanningen escaleren en ga bij spanningen met een kop koffie om de tafel. Spreek u uit en geef ook de ander de ruimte om zich uit te spreken. Zoek samen naar een oplossing.

3. Bouw een afkoelingsperiode in

Escaleert het en wil uw werknemer zich ziekmelden, laat hem even een of twee dagen ‘uitwaaien’ en meldt hem nog niet ziek. Spreek af dat u daarna weer om de tafel gaat om het uit te spreken en een oplossing te vinden waar u beiden mee kunt leven.

4. Zorg voor onafhankelijke bemiddeling

Komt u er samen niet uit, maar is dat wel de wens, vraag dan om bemiddeling door een bedrijfsmaatschappelijk werker.

5. Vraag een spoedspreekuur aan

Kunt u een ziekmelding niet voorkomen, meldt de medewerker dan ziek en vraag een spoedcontrole bij de bedrijfsarts.

6. Komt u er niet uit, schakel een mediator in

Is het helemaal vastgelopen ondanks het feit dat u uw best hebt gedaan, en heeft uw werknemer al een jurist ingeschakeld, schakel dan een mediator in.

Realiseer u goed dat voorkomen van conflicten loont: verzuim door een conflict kost gemiddeld 69 dagen en de gemiddelde kosten bij het oplossen van een arbeidsconflict bedragen 27.000 euro. Wilt u meer advies, overleg dan met uw contactpersoon bij de arbodienst.

zelf-doen

Checklist Conflicten tijdig oplossen voorkomt verzuim

Door arbeidsconflicten te voorkomen werkt u aan een prettige werksfeer, zijn uw medewerkers gemotiveerder en productiever en voorkomt u verzuim. Wat kunt u doen om conflicten te voorkomen? En hoe lost u ze op? Ontdek het met deze checklist. 

Gerelateerde nieuwsberichten

RIE
17 april 2023

Hoe maakt u zelf een Risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E)?

Lees meer
gevarendriehoek
28 april 2021

Arbeidsrisico’s verminderen

Lees meer
PSA aanpakken en voorkomen in vijf stappen
01 augustus 2022

PSA aanpakken en voorkomen in vijf stappen

Lees meer