De antwoorden op veel gestelde vragen over de gewijzigde Arbowet

07 november 2019 bijgewerkt

Op 1 juli 2017 gaat de gewijzigde Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet) in. Met de vernieuwde wet komt er meer aandacht voor preventie. Ook versterkt het de betrokkenheid van werkgevers en werknemers, de rol van preventiemedewerker én verbetert het de randvoorwaarden van het handelen van de bedrijfsarts. Daarbij komt er meer aandacht voor preventie, beroepsziekten en arbeidsgerelateerde gezondheidsklachten.

De antwoorden op veel gestelde vragen over de gewijzigde Arbowet

Veel gestelde vragen en antwoorden

De vernieuwde wet levert soms ook nog vragen op. ArboNed zet een aantal veel gestelde vragen én antwoorden per thema voor u op een rij. Nog niet op alle punten is duidelijkheid. De vraag- en antwoordenlijst passen wij daarom regelmatig aan.

Dit zijn de thema's:

  1. Algemeen
  2. Medewerkersbetrokkenheid
  3. Overleg bedrijfsarts, arbodeskundigen en werknemersvertegenwoordiging
  4. Rol preventiemedewerker
  5. Basiscontract
  6. Rol bedrijfsarts
  7. Vrije toegang werkvloer bedrijfsarts
  8. Open spreekuur
  9. Second opinion bedrijfsarts
  10. Verplichte klachtenprocedure
  11. Toezicht en handhaving
  12. Diversen

Heeft u een vraag die hier niet tussen staat, klik dan hier om uw vraag te stellen.

Meer informatie

Op onze pagina ‘wijzigingen Arbeidsomstandighedenwet 2017’ vindt u een overzicht van de belangrijkste wijzigingen in de vernieuwde Arbowet. In de leaflet Wijzigingen Arbeidsomstandighedenwet vindt u een uitgebreidere toelichting hierop.

Gerelateerde nieuwsberichten

voldoen-aan-de-wet
15 december 2020

Voldoen aan de wet

Lees meer
Wet verbetering poortwachter
06 augustus 2019

Wet verbetering poortwachter

Lees meer
Voldoe aan de Arbowet: regel uw basiscontract
09 juni 2022

Regel uw basiscontract

Lees meer