Werkdruk
Werken is gezond en werkdruk is niet per se slecht. Sterker: we hebben werkdruk nodig om prestaties te leveren. Maar: ervaren (werk)druk kan leiden tot (werk)stress. Dat ligt onder andere aan iemands persoonlijkheid en of iemand genoeg kan 'opladen'. Hoe dat werkt en hoe u als werkgever zorgt voor een juiste balans, leest u in dit artikel.
Wat is werkdruk?
Werkdruk is iets anders dan het druk hebben op het werk. Er is sprake van een ongezonde werkdruk als er een (structurele) disbalans is tussen wat er van iemand wordt verwacht op het werk en wat hij kan doen.
Objectieve en subjectieve werkdruk
Er is een belangrijk verschil tussen objectieve en subjectieve werkdruk.
Objectieve werkdruk
De uitvoering van het werk vraagt meer tijd dan de medewerker beschikbaar heeft. Hierdoor is overwerken nodig of ontstaan achterstanden in het werk.
Subjectieve werkdruk
De werknemer maakt een inschatting van de taakeisen die hij heeft en de regelmogelijkheden die hij ervaart. Dat heeft invloed op de beleving van werkdruk. Bijvoorbeeld: hoeveel werk ligt er en hoeveel hulp kan een werknemer inschakelen en kan hij het werk uitstellen? Als een werknemer veel regelmogelijkheden ervaart, ontstaat er over het algemeen minder snel werkstress.
Belangrijke oorzaken van werkdruk
- Te weinig tijd, middelen of mensen.
- Werk dat niet aansluit bij het opleidingsniveau of de werkervaring van de werknemer.
- Te zware verantwoordelijkheden.
- Technische mankementen.
- Arbeidsconflicten.
- Reorganisatie en baanonzekerheid.
- Onduidelijke taakomschrijving.
- Veeleisende klant(-en).
- Weinig pauzes en vrije dagen (of te weinig tijd om ze te kunnen opnemen
De oorzaak van werkdruk kan ook liggen bij de werknemer, bijvoorbeeld als hij:
- moeilijk nee kan zeggen;
- erg perfectionistisch is;
- thuis problemen heeft die veel aandacht opeisen.
Verzuim door werkdruk voorkomen
Ruim een derde van het langdurend verzuim heeft een psychische oorzaak. Moet u een werknemer missen door bijvoorbeeld een burn-out? Dan bent u hem gemiddeld ruim 9 maanden kwijt. Dat heeft een grote impact op uw bedrijf.
Ga het gesprek aan met uw werknemers over werkdruk. Is het reƫel wat u van uw werknemers vraagt? Voelen zij zich gehoord en gesteund? Een drukke periode op het werk wordt als veel minder belastend ervaren, als er steun en begrip vanuit u als werkgever is.
Hulp nodig?
Kunt u wel wat hulp gebruiken bij het werken aan een gezonde werkdruk en een goede sfeer binnen uw organisatie? Mijn organisatie-expert van ArboNed is er voor praktische ondersteuning en gerichte coaching.