Tips voor omgaan met de mentale uitdagingen van thuiswerken
Door: Jan Machek, psycholoog bij ArboNed
Normaal gesproken zijn het waar en wanneer van de werkdag duidelijk. Als u thuiswerkt, zijn deze grenzen minder zichtbaar en moet u ze voor uzelf duidelijk stellen. Gebruik en deel deze tips om goed om te kunnen gaan met de mentale uitdagingen van het thuiswerken.
1. Zorg voor structuur
- Sta op uw normale tijdstip op (gebruik eventueel de reistijd voor een uurtje langer op bed).
- Volg uw dagelijkse routine van douchen en aankleden.
- Neem voldoende rust en vergeet niet te lunchen.
- Bepaal een duidelijke start- en eindtijd van uw werkdag. Bespreek binnen het team wat ieders werktijden zijn en wanneer men bereikbaar is voor werk.
2. Creëer een fijne werkplek
- Werk niet waar u normaal ontspant en neem uw werk niet mee de slaapkamer in.
- Zorg voor een plek waar u ongestoord kunt werken. Idealiter een kamer waarvan u de deur achter u kunt dichttrekken na een werkdag. Bestempel op zijn minst een hoek in de kamer als ‘werkhoek’, die u ook alleen nog gebruikt om te werken.
3. Werk effectief
- Werk in korte, afgebakende periodes.
- Stel realistische, haalbare doelen, die u verdeelt in subdoelen. Maak een overzichtelijke takenlijst.
- Beloon uzelf voor behaalde doelen. Het afvinken van behaalde doelen leidt tot meer tevredenheid en mentaal welzijn. Het geeft een gevoel van controle en voldoening.
4. Blijf verbonden
- Overleg waar mogelijk via videobellen.
- Via WhatsAppgroepen kunnen teams of afdelingen elkaar op de hoogte houden van ontwikkelingen op het werk, maar ook van persoonlijke gebeurtenissen en nog steeds op een gezellige manier contact onderhouden.
- Zorg voor een positieve toon in de communicatie. Waardeer elkaar voor ieders inzet.
- Onderhoud belangstellend contact. Bel elkaar, stuur een berichtje en laat elkaar weten dat u er voor elkaar bent.