Grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer: bij wie kunnen uw medewerkers terecht?
Uit onderzoek van vakbond CNV blijkt dat een kwart van bijna drie miljoen werkenden in Nederland niet weet waar ze terecht kunnen met klachten over intimiderend gedrag op de werkvloer. Terwijl het juist zo belangrijk is dat medewerkers die grensoverschrijdend gedrag ervaren of misstanden waarnemen, weten hoe zij de vertrouwenspersoon zelf kunnen bereiken, zonder de leidinggevende in te hoeven lichten. Weten uw medewerkers bij wie ze terecht kunnen als dat nodig is?
Bij ongeveer één op de vijf mensen die langdurig verzuimen door psychische klachten, heeft het verzuim voornamelijk een relatie met het werk. Hierbij liggen de oorzaken van verzuim vaak in zaken als hoge werkdruk en grensoverschrijdend gedrag, zoals pesten, agressie, discriminatie of (seksuele) intimidatie, ook wel psychosociale arbeidsbelasting (PSA) genoemd.
Inzet van de vertrouwenspersoon
Meldingen van grensoverschrijdend gedrag moet u als werkgever altijd serieus nemen. Maar het kan voor het slachtoffer lastig zijn om over de problemen te praten. Zeker wanneer er geen sprake is van een sociaal veilige werkomgeving in het bedrijf. De interne of externe vertrouwenspersoon biedt dan uitkomst. De vertrouwenspersoon verlaagt de drempel om over problemen te praten en biedt een luisterend oor. Bovendien is hij onpartijdig en in staat om met een open blik naar de situatie te kijken.
Gesprek over ongewenste omgangsvormen
Een van de taken van de vertrouwenspersoon is het opstellen van een rapportage voor de werkgever. Daarin staat het aantal en soorten meldingen die gedaan zijn bij de vertrouwenspersoon. Met deze waardevolle informatie kunnen werkgevers het gesprek aangaan over grensoverschrijdend gedrag binnen het bedrijf: wat speelt er kennen medewerkers de weg naar de vertrouwenspersoon?
Klachtencommissie
Naast de hulp van een vertrouwenspersoon moet een medewerker ook een klacht kunnen indienen bij een klachtencommissie. De commissie kan bijvoorbeeld worden ingezet als het intern bespreekbaar maken niets heeft opgeleverd of wanneer de klacht als ernstig wordt ervaren. De klachtencommissie onderzoekt de klacht en adviseert over eventuele maatregelen. De uiteindelijke beslissing of uitvoering van de maatregel is de verantwoordelijkheid van de werkgever.
Signalen afgeven
Als medewerkers klachten over grensoverschrijdend gedrag kunnen melden bij een vertrouwenspersoon of klachtencommissie, dan draagt dat bij aan het vergroten van de sociale veiligheid op de werkvloer. Maar het blijft natuurlijk altijd het beste om misstanden te voorkomen. Daarom is het afgeven van signalen essentieel. Een goede werkgever neemt deze signalen serieus en beschermt medewerkers tegen grensoverschrijdend gedrag.
Wilt u als bedrijf werken aan een sociaal veilige werkomgeving en zo grensoverschrijdend gedrag voorkomen? Dan is het zaak om meerdere zaken structureel in te bedden in uw organisatie. U leest ze hier.