Tips voor omgaan met een werknemer met werkstress
Werkstress komt tegenwoordig steeds vaker voor: bijna een kwart van alle verzuimdagen wordt veroorzaakt door stressgerelateerde klachten. Werken is gezond en werkdruk is niet per se slecht. Sterker nog: we hebben werkdruk nodig om prestaties te leveren. Maar wat als de spanning te groot wordt en gezonde werkdruk omslaat in ongezonde werkstress?
Werknemers kunnen op verschillende manieren te maken krijgen met werkstress en hun prestaties, welzijn en zelfs gezondheid kunnen hieronder lijden. Daardoor kan het gebeuren dat u uw werknemers tijdelijk kwijtraakt door verzuim. Een werknemer die uitvalt door stressgerelateerde klachten bent u gemiddeld 300 dagen kwijt en één dag verzuim kost al snel € 340,-. En in deze krappe arbeidsmarkt heeft u uw werknemers hard nodig. Als werkgever is het van belang dat u ongezonde werkstress bij uw werknemers kan herkennen en voorkomen of verminderen. ArboNed kan u hierbij ondersteunen. Wilt u voorkomen dat uw medewerkers uitvallen door werkstress? Maak dan handig gebruik van onze tips:
8 tips voor omgaan met een werknemer met stress
1. Toon begrip en maak werkstress bespreekbaar
Zorg ervoor dat u als werkgever zichtbaar bent op de werkvloer zodat het mogelijk is voor uw medewerkers om u aan te spreken. Realiseer een open cultuur waar werkstress bespreekbaar kan worden gemaakt en besteed tijdig aandacht aan uw werknemers. Mocht een werknemer werkstress ervaren maak hier dan duidelijke afspraken over en probeer deze afspraken samen na te leven.
2. Breng met uw medewerker de energiebronnen autonomie, competentie en verbondenheid in kaart
Kijk of u deze kunt vergroten voor uw werknemers. Stimuleer je medewerkers zelf hun werkbehoefte duidelijk te maken of probeer dit tijdig te achterhalen door ze actief te benaderen. Lees hier meer over de energiebronnen.
3. Bekijk de mogelijkheden op het werk
Misschien kan uw werknemer het werk wel aan als hij tijdelijk minder taken heeft. Of krijgt hij er weer plezier in als hij inhoudelijk (iets) ander werk te doen heeft.
4. Bied uw werknemer goede begeleiding zodat hij weer verder kan
Houd geregeld contact met uw werknemer. Wellicht is er tijdens het traject van het bijkomen van werkstress iets veranderd in de situatie van de werknemer. Dan is het prettig als dat op een vast tijdstip besproken kan worden zodat u daarop kan reageren.
Daarnaast kun u ook uw werknemer wijzen op externe hulp zoals een bedrijfsmaatschappelijk werker, een psycholoog of een vitaliteit- en gezondheidsdeskundige.
5. Bedenk hoe u uw werknemers kunt stimuleren op tijd rust in te bouwen
Een belangrijk onderdeel van werken is pauze nemen. Zo kunnen uw werknemers weer opgeladen aan het werk. Want uitgeruste werknemers zijn uiteindelijk productiever en gezonder.
6. Maak duidelijk wat wel en niet vanuit de werkgever mogelijk is
Er blijven verantwoordelijkheden bij de werknemer liggen. Blijf in gesprek met uw medewerkers en maak duidelijk wat u voor ze kan doen om teleurstelling te voorkomen.
7. Zorg dat uw beleid psychosociale arbeidsbelasting (PSA) op orde is en deel het nog eens met uw werknemers
Deel uw beleid PSA bijvoorbeeld eens in het kwartaal met uw werknemers. Dan is iedereen op de hoogte van hoe uw bedrijf omgaat met ongewenst gedrag en werkdruk.
8. Durf ook het gesprek aan te gaan als u het gevoel heeft dat uw werknemer niet op de juiste plek zit
Deel bijvoorbeeld de mogelijkheden tot om- of bijscholing. Of kijk ernaar of de medewerker wel op de juiste plek zit binnen uw bedrijf.