Aanstellen interne vertrouwenspersoon

Als u een vertrouwenspersoon aanstelt, kunt u kiezen voor een iemand uit het bedrijf zelf, een externe vertrouwenspersoon, of een combinatie hiervan.

zelf-doen

Kunt u als ondernemer zelf uw preventieve arbozaken regelen, of heeft u hier een professional voor in dienst? Dan maakt ArboNed het u graag makkelijk met praktische informatie en (gratis) hulpmiddelen, zoals instructievideo’s, checklists en stappenplannen. Meer over onze ondersteuningsniveaus.

Interne vertrouwenspersoon

De meeste bedrijven kiezen voor een interne vertrouwenspersoon. Vaak is het iemand die het bedrijf en de werknemers goed kent en van nature al het aanspreekpunt is bij vragen en problemen.

Het is een voordeel als iemand de bedrijfscultuur al goed kent, maar het is belangrijk te beseffen dat het soms gaat om moeilijke kwesties. Daarom kan het prettig zijn voor de interne vertrouwenspersoon om een cursus te volgen.

Opleiding vertrouwenspersoon

Wie is een geschikte kandidaat?

Kiest u voor een interne vertrouwenspersoon, dan zijn er een paar kernkwaliteiten die van pas komen: integer, onafhankelijk, rijk aan levenservaring, toegankelijk, empathisch, luistervaardig, onpartijdig en het vertrouwen hebben van betrokkenen.

Het is niet verstandig om als werkgever vertrouwenspersoon te zijn. Dit kan leiden tot conflicten in de werkzaamheden. Ook bij andere functies kunnen conflicten ontstaan, ook wel “dubbele petten” genoemd. Denk aan juristen, leidinggevenden, of leden van de medezeggenschap.

Externe vertrouwenspersoon

Het voordeel van een externe vertrouwenspersoon is dat hij onafhankelijk is en objectief. Bovendien is een externe vertrouwenspersoon een deskundige met veel kennis en ervaring.

Kiest u voor een professionele vertrouwenspersoon, denkt u er dan aan dat u hem goed introduceert in de organisatie. Uw werknemers kennen hem niet, dus laat bijvoorbeeld de personeelsvertegenwoordiging of ondernemingsraad kennismaken.

Meer informatie over de externe vertrouwenspersoon

Wat is psychosociale arbeidsbelasting?

Psychosociale arbeidsbelasting (PSA) kan ontstaan als een werknemer stress krijgt van bepaalde situaties op het werk. Bijvoorbeeld een te hoge werkdruk of ongewenst gedrag (seksuele intimidatie, pesten, agressie & geweld en discriminatie).

PSA voorkomen

U bent als werkgever verplicht een beleid op te stellen over hoe u omgaat met PSA, met als doel PSA zoveel mogelijk te voorkomen. De Nederlandse Arbeidsinspectie controleert of werkgevers dat hebben gedaan.

Onderdeel van een goed PSA-beleid is dat uw bedrijf een vertrouwenspersoon heeft. Hij houdt zich bezig met de eerder genoemde ongewenste omgangsvormen.

FAQ over PSA en de vertrouwenspersoon

Heeft u vragen over het instellen van een interne vertrouwenspersoon?

Wij helpen u graag verder.

Bel ons
030 299 62 77

Belafspraak
inplannen


Onderdeel van

Psychosociale arbeidsbelasting

psa
Ongewenst gedrag in een organisatie verpest de sfeer en uw mensen kunnen er letterlijk ziek van worden. Daarom moet u als werkgever grensoverschrijdend gedrag en werkdruk (samenvattend: psychosociale arbeidsbelasting, PSA) zoveel mogelijk voorkomen.

Vertrouwenspersoon

psa slotje
Wilt u uw medewerkers veilig, gezond en met plezier aan het werk houden? Zorg dan voor een actuele Risico-inventarisatie en –evaluatie (RI&E). Hiermee brengt u alle arbeidsrisco’s in kaart, zodat u deze gericht aan kunt pakken.