Niet alleen thuis lopen de spanningen tijdens corona soms hoger op dan normaal, ook op het werk ontstaan de nodige conflicten. Wat u kunt doen om conflicten binnen uw bedrijf niet te laten escaleren, leest u hier.
Onzekerheid en spanning
Onze lontjes worden korter. Logisch, want de onzekere coronatijd vraagt veel van ons. Privé, maar ook op het werk. Uit angst om anderen met extra werk op te zadelen of te worden ontslagen, geven werknemers misschien minder snel hun grenzen aan.
Maar niemand is eindeloos belastbaar. De spanningen kunnen tot frictie of zelfs een arbeidsconflict leiden. Grijpt u niet op de juiste manier in, bestaat de kans dat een werknemer zich ziekmeldt. Niet omdat hij daadwerkelijk ziek is, maar vanwege het conflict en/of omdat hij de druk niet meer aankan.
Ga op tijd met elkaar in gesprek
Heeft u het idee dat uw werknemers overlopen of dat er een onuitgesproken conflict heerst? Ga met elkaar om de tafel en neem waar nodig een onafhankelijke bedrijfsmaatschappelijk werker in de arm. De bedrijfsmaatschappelijk werkers van ArboNed worden vaak ingezet voor een zogenoemd driegesprek of voor bemiddeling.
Hoe werkt een driegesprek?
ArboNed houdt eerst een intakegesprek met de werknemer en daarna met de werkgever. Vervolgens zijn er een of twee vervolgafspraken (de driegesprekken), waarin de bedrijfsmaatschappelijk werker er als bemiddelaar of gespreksleider is. Ook kan hij de medewerker coachen of helpen bij het maken van een keuze.
Er zijn in dit stadium nooit advocaten of juristen in betrokken. Dit maakt het voor alle partijen laagdrempelig. Na een aantal goede gesprekken is het voor alle partijen vaak duidelijk waar de schoen wringt en kan escalatie worden voorkomen.
Voorkom escalatie van een conflict
In iedere werkomgeving komen confrontaties voor. Dit kan leiden tot een conflict en soms zelfs tot verzuim. De bedrijfsmaatschappelijk werker kan escalatie van het conflict voorkomen en arbeidsverhoudingen helpen herstellen.