Zo bevordert u het werkplezier van uw werknemers

Leestijd
2 minuten

Wist u dat u als werkgever grote invloed heeft op het werkplezier? Bijvoorbeeld door te zorgen dat uw werknemers hun talenten kunnen inzetten en dat ze zich kunnen (blijven) ontwikkelen. Of door te zorgen dat uw werknemers zich gehoord voelen en dat ze eigen verantwoordelijkheid krijgen. Zo zitten uw werknemers goed in hun vel en kunnen zij beter omgaan met werkdruk.

Zo bevordert u het werkplezier van uw werknemers

Gezonde werkdruk of ongezonde werkstress?

De meeste van uw werknemers varen prima op een beetje werkdruk. Ze hebben dit zelfs nodig om optimaal te kunnen presteren. Maar als ze de controle verliezen, kan de werkdruk omslaan in ongezonde werkstress en kan uw werknemer ziek worden. Dat kunt u voorkomen door de stress-signalen al in een vroeg stadium te herkennen en aan te pakken. En door het werkplezier te vergroten.

Vergroten van het werkplezier

Uw rol als werkgever is dus van belang in het voorkomen van werkstress. Zorgt u ervoor dat uw medewerkers goed in hun vel zitten en graag naar hun werk gaan, dan zal (lichte) werkdruk niet snel omslaan in werkstress. Dit doet u door:

  • Uw werknemers de mogelijkheid te bieden hun talenten in te zetten en hun ambities waar te maken.
  • Hen verantwoordelijkheid te geven.
  • Opties bieden voor persoonlijke en vakinhoudelijke ontwikkeling.
  • Regelmatig een open en eerlijk gesprek te voeren over de werkrelatie.
  • Op regelmatige basis uw waardering te tonen.

Mijn organisatie-expert

Wilt u uw beste werknemers aan boord houden, dan zult u dus aan de slag moeten. Heeft u vragen als: Hoe signaleer ik dreigende uitval door werkstress? Hoe pak ik werkdruk aan binnen mijn bedrijf? Of: Hoe bouw ik aan een sterk en steunend team waarin werkdruk niet leidt tot werkstress? Schakel dan ‘Mijn organisatie-expert’ in. Deze is er voor praktische ondersteuning en gerichte coaching rond de thema's: duurzame inzetbaarheid, optimale werkcultuur en een vitale organisatie.

Gerelateerde nieuwsberichten

Plan van aanpak bij verzuim
21 november 2022

Tips voor het opstellen van het Plan van aanpak bij verzuim

Lees meer
6 tips bij het opstellen van een verzuimbeleid
01 november 2022

6 tips bij het opstellen van een verzuimbeleid

Lees meer