Tips voor een gezonde werk-privébalans

Leestijd
1 minuten

De scheidslijn tussen werk en privé vervaagt. Uit onderzoek blijkt dat zo’n 80 procent van de werknemers ook buiten werktijd reageert op zakelijke mails of zakelijke social media berichten. De plek om te ontspannen is ook een werkplek geworden en dat ene mailtje kan ook 's avonds toch best nog even tussendoor? Lees hier tips voor een goede werk-privébalans.

werk-privébalans

Factsheet: verstoorde balans herkennen

Het risico bestaat dat werknemers door een verstoorde werk-privébalans onvoldoende kunnen 'afschakelen.' Terwijl het juist belangrijk is om in stressvolle situaties je rust te pakken. 

TNO en het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid hebben een handige factsheet samengesteld met tips om een verstoorde werk-privébalans te herkennen én herstellen.

Tips voor u als werkgever

Voor u als werkgever is het belangrijk om contact te houden met uw werknemers die thuiswerken. Zorg ervoor dat de organisatie en dat waar u voor staat zichtbaar blijft. En laat uw werknemers weten dat ze het vooral bij u moeten aangeven als ze dreigen over te lopen

Investeer verder in goede thuiswerkplekken en raad uw werknemers aan om in beweging te blijven. Ze kunnen in de lunchpauze bijvoorbeeld even lekker naar buiten, of aan het eind van de werkdag, om die goed af te sluiten. Want voor beide partijen is het van groot belang gezond en in balans te blijven.

Week van de werkstress

Van het totaal aantal verzuimdagen, heeft 21% een stressgerelateerde oorzaak. Reden genoeg dus om hier tijdens de Week van de Werkstress extra bij stil te staan. Thema dit jaar is 'Mentaal en fysiek sterk!'

Gerelateerde nieuwsberichten

RIE
17 april 2023

Hoe maakt u zelf een Risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E)?

Lees meer
gevarendriehoek
28 april 2021

Arbeidsrisico’s verminderen

Lees meer
PSA aanpakken en voorkomen in vijf stappen
01 augustus 2022

PSA aanpakken en voorkomen in vijf stappen

Lees meer