Een vertrouwenspersoon aanstellen, zo werkt het

Leestijd
2 minuten
03 juli 2024 bijgewerkt

Met het aanstellen van een vertrouwenspersoon, besteedt u als werkgever aandacht aan psychosociale arbeidsbelasting (PSA). Dat is niet alleen wettelijk verplicht, u kunt hiermee bovendien verzuim voorkomen. Lees hier hoe u de juiste vertrouwenspersoon kiest.

Vertrouwenspersoon aanstellen

Wat is psychosociale arbeidsbelasting?

Psychosociale arbeidsbelasting (PSA) kan ontstaan als een werknemer stress krijgt van factoren in de werksituatie. Denk hierbij aan seksuele intimidatie, pesten, agressie & geweld, discriminatie en werkdruk.

U bent als werkgever verplicht een beleid op te stellen over hoe u omgaat met PSA. De Nederlandse Arbeidsinspectie controleert of werkgevers dat hebben gedaan. Onderdeel van een goed PSA-beleid is dat uw bedrijf een vertrouwenspersoon heeft. Hij houdt zich bezig met de ongewenste omgangsvormen (intimidatie, pesten, agressie & geweld en discriminatie).

Vertrouwenspersoon aanstellen

Als u een vertrouwenspersoon aanstelt, kunt u kiezen voor een iemand uit het bedrijf zelf, een externe vertrouwenspersoon, of een combinatie hiervan.

De meeste bedrijven kiezen voor een interne vertrouwenspersoon. Vaak is het iemand die het bedrijf en de werknemers goed kent en van nature al het aanspreekpunt is bij vragen en problemen. Het is een voordeel als iemand de bedrijfscultuur al goed kent, maar het is belangrijk te beseffen dat het soms gaat om moeilijke kwesties. Daarom kan het prettig zijn voor de interne vertrouwenspersoon om een cursus te volgen.

Het voordeel van een externe vertrouwenspersoon is dat hij onafhankelijk is en objectief. Bovendien is een externe vertrouwenspersoon een deskundige met veel kennis en ervaring. Kiest u voor een professionele vertrouwenspersoon, denkt u er dan aan dat u hem goed introduceert in de organisatie. Uw werknemers kennen hem niet, dus laat bijvoorbeeld de personeelsvertegenwoordiging of ondernemingsraad kennismaken.

FAQ over PSA en de vertrouwenspersoon 

Inhuren externe vertrouwenspersoon

U kunt bij ArboNed uw externe vertrouwenspersoon inhuren. Deze vertrouwenspersoon kan uw eigen, interne vertrouwenspersoon bijstaan bij incidentele vragen, of de rol van vaste, externe vertrouwenspersoon volledig invullen.

Direct aanvragen

Gerelateerde nieuwsberichten

Plan van aanpak bij verzuim
21 november 2022

Tips voor het opstellen van het Plan van aanpak bij verzuim

Lees meer
6 tips bij het opstellen van een verzuimbeleid
01 november 2022

6 tips bij het opstellen van een verzuimbeleid

Lees meer