Haal meer uit uw preventiemedewerker
Het aanwijzen van een preventiemedewerker binnen een bedrijf staat al als verplichting in de Arbowet sinds 2005. Toch kwam er extra focus op deze functie na de nieuwste wijzigingen in de Arbowet van 1 juli 2017. Dat komt omdat de positie van de preventiemedewerker extra werd benadrukt en hij meer houvast kreeg bij het uitoefenen van zijn taken.
We spraken onze hogere veiligheidskundige Michel van Weely over de belangrijke taak en rol van de preventiemedewerker. Hij heeft dagelijks te maken met preventiemedewerkers en ziet hoe lastig het is om de wettelijke taken in de dagelijkse praktijk mee te nemen. “Ook al volgen preventiemedewerkers een training, ik zie dat de materie soms lastig beklijft. En dat is logisch. Het is een taak die ze erbij krijgen en waar ze dus maar af en toe mee bezig zijn.” Zo is de dienst van ‘Mijn preventie-expert’ ontstaan.
De rol van expert voor de preventiemedewerker
Met 'Mijn preventie-expert' ondersteunt, begeleidt en inspireert een toegewijde arbo-deskundige van ArboNed uw preventiemedewerker gedurende acht uur. Deze uren worden in samenwerking met de preventiemedewerker gepland. “Doordat de preventiemedewerker direct in contact staat met een specialist, wordt zijn rol veel doelmatiger. Ik merk in de praktijk dat het voor de preventiemedewerker of werkgever fijn is om met een specialist te sparren. Helemaal als dat een vaste contactpersoon is, die jouw bedrijf ook nog eens kent.”
Direct de juiste expert
In de nieuwe Arbowet is het contact met de bedrijfsarts en de preventiemedewerker meer verankerd. Is dat niet genoeg? “In theorie wel,” vertelt Michel. “Maar in de praktijk zie je dat de bedrijfsarts in dit soort gevallen een andere specialist naar voren schuift. Als er geen medische oorzaak is en je bent bezig met preventie, zal er bijvoorbeeld een ergonoom langskomen bij een bedrijf met veel beeldschermwerk. Met 'Mijn preventie-expert' heb je direct de juiste expert en geen losse facturen.”
Steun van de preventiemedewerker op de werkvloer
Een preventiemedewerker speelt een belangrijke rol in de organisatie. Toch wordt dit niet altijd door bijvoorbeeld de collega’s of de directeur gezien. Ook daar helpt 'Mijn preventie-expert' bij. "De preventiemedewerker stimuleert collega’s, leidinggevenden en directie. Dat vraagt doorzettingsvermogen en inzicht in het krachtenveld. 'Mijn preventie-expert' is een sparringpartner voor de preventiemedewerker en fungeert ook als coach. Zo dienen wij als spiegel en gaan we samen aan de slag met de vraag: ‘Hoe kunnen we het verder brengen?'”
Hoe verdien ik de investering in mijn preventiemedewerker terug?
Het hebben van een preventiemedewerker is wettelijk verplicht. Wat als u zo iemand wilt trainen? Of als u een sparringpartner wilt inhuren? Dan kan zo’n extra functie aardig in de papieren lopen. Wat levert het dan op? “Het is dus een wettelijke verplichting om een preventiemedewerker aan te stellen.” legt Michel uit. “Maar wijs je iemand aan, geef je hem een paar uurtjes in de maand en verder niets, dan bereik je uiteindelijk niet veel. Wie investeert in een preventiemedewerker, investeert ook in risicomanagement. Met als gevolg het terugdringen van verzuim, het voorkomen van incidenten en het bevorderen van de werknemerstevredenheid. Ik geef vaak het voorbeeld van de ontvangstbalie in een hotel. Na veel klachten en hoog verzuim verbouwden we de complete balie en hebben functies opnieuw vormgegeven. Binnen twee jaar had de werkgever deze investering terugverdiend, want het verzuim daalde drastisch en zijn werknemers zaten met meer plezier op het werk. Dat wil toch iedereen?”
Bent u geïnteresseerd geraakt? Sluit direct 'Mijn Preventie-expert' af.