Week van de psychiatrie; trauma op het werk
Deze week staat in het teken van de Week van de Psychiatrie. Dit jaar is gekozen voor het thema ‘Psychiatrie is van ons allemaal. Een trauma ook!’. Er is gekozen om aandacht te geven aan trauma omdat steeds duidelijker wordt hoeveel mensen psychische klachten hebben na bijvoorbeeld misbruik of mishandeling (geestelijk en/of lichamelijk). En u moet er niet aan denken maar uw werknemers kunnen ook een trauma oplopen op de werkvloer.
In een fractie van een seconde kan het leven van u en uw werknemer(s) voor even of voor altijd totaal veranderd zijn. Bij een ongeval, geweldsdelict of andere calamiteit op de werkvloer is goede zorg essentieel, op de dag zelf én op de korte termijn.
Wat kunt u als werkgever doen als er zich een calamiteit op de werkvloer voordoet?
Als uw werknemer wordt getroffen door een schokkende gebeurtenis, is het moeilijk om diegene goed te ondersteunen. Wat kunt u wel óf juist niet zeggen en waar heeft iemand behoefte aan? Hieronder vindt u enkele adviezen over hoe te handelen.
Adviezen voor werkgevers op de dag van de calamiteit zelf
- De werknemer benaderen/aanraken om stress te reduceren (een arm om de schouder of hand op de bovenarm geeft een geruststellend gevoel).
- Koffie of water aanbieden en als beschikbaar een warme deken of jas.
- Aanbieden om te praten maar de medewerker met rust laten als hij of zij dit nog niet kan of wil.
- De medewerker niet alleen laten maar bij hem blijven
- Professionele opvang aanbieden maar niet opdringen (vandaag of morgen en in de omgeving die de medewerker wenst)
- Vervoer naar huis organiseren. Laat uw medewerker ophalen of onder begeleiding naar huis gaan.
- Maak een afspraak voor de volgende dag om bij elkaar te komen.
- Blijf de medewerker volgen in hoe het met hem gaat en wat hij nodig heeft. Schakel zo nodig professionele hulp in.
- Schakel ook voor uzelf hulp in als nodig. Als werkgever bent u de verantwoordelijke. Dit kan een zware druk op u leggen.
- Afstemmen of en wie er van de naaste omgeving geïnformeerd kan worden
Adviezen voor werkgevers kort na de calamiteit
- Laat vooral de werknemer aan het woord in gesprekken. Stel vragen als: “Wat is er precies gebeurd?”, “Wie was erbij?” en “Hoe reageerde je omgeving?”.
- Als u wilt troosten en helpen maar niet weet hoe, kunt u dat zeggen.
- In het begin is de werknemer vaak angstig en stelt daarom gezelschap op prijs. Soms is het belangrijker dat er iemand bij hem of haar is, dan dat er wordt gepraat.
- Richt u op het heden en verleden en praat niet meteen over de toekomst.
- Wees voorzichtig met het maken van grappen, hoe goed bedoeld ook.
- Heb geduld. Iemand die een traumatische gebeurtenis heeft meegemaakt, heeft de behoefte om vaker hetzelfde verhaal te vertellen.
Calamiteitenservice bij schokkende gebeurtenissen
ArboNed biedt de Calamiteitenservice. Vindt er een onverwachte en ingrijpende gebeurtenis plaats op uw werkvloer, kunt u direct bellen (24 uur per dag, 7 dagen per week). Wij regelen een bedrijfsmaatschappelijk werker die direct voor u klaar staat. Hij kan praktische zaken regelen maar is ook speciaal opgeleid om slachtoffers en getuigen op te vangen en te begeleiden. De bedrijfsmaatschappelijk werker biedt ook hulp op de langere termijn en als blijkt dat het trauma een drempel voor werkhervatting vormt.
Lees hier alles over onze Calamiteitenservice.