Nationale complimentendag: toon waardering voor uw werknemers in 4 stappen
Het is 1 maart, Nationale complimentendag. Een mooie aanleiding om uw naasten een compliment te geven. Eigenlijk zouden we dat veel vaker moeten doen, ook op het werk.
Met complimenten strooien zit niet echt in onze volksaard. Dat geeft ook niet. Als u zich er maar van bewust bent dat werknemers het over het algemeen wel prettig vinden om uw waardering te horen. Om één punt van kritiek te kunnen verteren, hebben we gemiddeld 3 à 4 complimenten nodig. Aan de andere kant nemen werknemers de complimenten serieuzer als u ook af en toe kritisch bent.
Volgens de organisatie van Nationale complimentendag is een gebrek aan waardering dé reden voor werknemers om ontslag te nemen. Dat terwijl u uw medewerkers in deze krappe arbeidsmarkt hard nodig heeft. Daarnaast draagt het tonen van waardering juist bij aan bevlogen werknemers. Zij zijn productiever, verzuimen minder, maken minder fouten, hebben minder ongelukken, zijn innovatiever en creatiever.
Zo toont u uw oprechte waardering:
1. Belicht een unieke kwaliteit
Spreek uw werknemer aan op iets unieks, iets persoonlijks dat hij of zij te bieden heeft. Mensen hebben graag het gevoel dat ze van betekenis zijn en dat ze iets unieks bijdragen in hun rol binnen het bedrijf.
2. Waardeer gedrag
Uit uw waardering over het gedrag van uw werknemer. Dat heeft veel meer effect dan uw waardering uitspreken over een bepaalde (karakter)eigenschap. Zeg bijvoorbeeld “Die mooie resultaten boeken we dankzij jouw extra inzet”, in plaats van “Die mooie resultaten boeken we omdat jij zo intelligent bent”.
3. Maak het concreet
Zeg bijvoorbeeld: “Wat ik aan jou zo waardeer, is dat als je iets inlevert, het zo compleet is.” Concreet gedrag kan een werknemer herhalen. Hij weet zo wat hij morgen weer kan doen om het in uw ogen goed te doen.
4. Maak het persoonlijk
Heb het over “ik” en “jij”, in plaats van dat u in algemeenheden spreekt. Dus niet alleen maar “We hebben als organisatie weer mooie resultaten geboekt, geweldig!”, maar: “Wat ik van jou enorm waardeer is [concreet gedrag], dat heeft echt bijgedragen aan de mooie resultaten die wij hebben geboekt”. Focus in uw complimenten dus weer op gedrag. Benoem het eindresultaat wel, want daar gaat het natuurlijk (ook) om, maar leg de nadruk op het gedrag. Want dat kan de werknemer (direct) beïnvloeden.
Hulp nodig?
Bevlogen werknemers zijn productiever, verzuimen minder en maken minder fouten en ongelukken. Dat betekent uiteindelijk meer winst, minder verloop en meer groei. Wilt u ook meer bevlogenheid in uw team? Schakel dan Mijn organisatie-expert in.