Altijd 'aan'? 5 tips tegen digistress

Leestijd
2 minuten

De miljardenbedrijven in Silicon Valley jagen op onze aandacht. Daar bent u als individu niet tegen opgewassen. En uw werknemers ook niet. Gelukkig kan een mens veel hebben. Maar voortdurend ‘aan staan’ en afgeleid worden, vraagt wel wat van ons. Het gaat ten koste van onze focus en aandacht, veroorzaakt stress en heeft een negatieve invloed op onze kwaliteit van werken én leven. U kunt uw werknemers daarbij ondersteunen. Hoe? Lees gauw verder.

digistress

Kassakoopje

Ons brein is ondanks honderdduizenden jaren ontwikkelen toch nog behoorlijk primitief. Daar springen marketeers handig op in. Dat ziet u in de supermarkt, waar groente en fruit aan het begin staan uitgestald, waarna u dus ‘best iets ongezonds mag kopen’. Dat ervaart u na een lange werkdag in het tankstation, als u niet meer de wilskracht hebt om de 2 voor 1 Balisto-aanbieding te weerstaan. En dat voelt u in het beeldschermgebruik, waarbij elke notificatie meteen tot handelen aanzet. 

Verleiding weerstaan

Wat het nog ingewikkelder maakt: afleiding is verslavend, waardoor het steeds lastiger is om te focussen op één ding. Omdat ons ‘oude brein’ zoveel sterker is, is omgevingsmanagement de enige manier om ons gedrag te veranderen. Dat betekent dat u negatieve triggers uit de buurt houdt. Geen snoep en chips kopen, zodat u die ’s avonds op de bank ook niet kunt opeten, bijvoorbeeld. 

Wat kunt u doen?

Voor beeldschermgebruik kunt u hetzelfde principe van omgevingsmanagement toepassen. Ook op het werk. Maak afspraken met elkaar over wat u prettig vindt werken. Betekent dat bijvoorbeeld dat u e-mailnotificaties uitzet? Dat u alleen bij een collega mag binnenstappen als de deur openstaat? Dat u niet mailt buiten kantoortijden? Dat u aparte telefoons heeft voor zakelijk- en privégebruik? En hoe snel moet u reageren op de appjes van collega’s?

Vervolgens is het als werkgever of leidinggevende belangrijk dat u het goede voorbeeld geeft. Voorbeeldgedrag van management blijkt van groot belang als voorspeller van gedrag van medewerkers. Veel sterker dan regels, afspraken, protocollen of argumentatie.

5 tips tegen ‘infobesitas’

Onderstaande tips kunt u zelf toepassen en delen met uw medewerkers. Zo voorkomt u dat er stress ontstaat door continu 'aanstaan'.

Alternatieven aanbieden

De mens is slaaf van zijn eigen brein. We zoeken instant bevrediging en daar spelen alle apps handig op in. Zorg voor leuke alternatieven. Op het werk kan dat bijvoorbeeld een tafeltennistafel voor de pauzeruimte zijn.

Systemen uit

Schakel systemen uit of verwijder ze. Denk aan het uitschakelen van notificaties, verwijderen van chatsystemen en het uitschakelen van de mail vanaf 19.00 uur.  

Aandacht trainen

Uiteindelijk draait het om aandacht. Door al het gescroll zijn we een groot deel van de dag gedachteloos bezig. Uw werknemers en u kunnen zich trainen in bewust aanwezig zijn in het moment. Door een paar keer per dag enkele minuten op ‘pauze’ te gaan, bijvoorbeeld via een ademhalingsoefening, kunt u bewustere keuzes maken.

Bewustzijn vergroten

Bekijk de documentaire The Social Dilemma om uzelf weer eens met de neus op de feiten te drukken. Dat bewustzijn helpt ook andere keuzes te maken.

Tijd anders besteden

Of, een andere manier van bewustwording, ga eens een week na hoeveel uur u op uw telefoon bezig bent en wat u daar doet. Vraag u af: ‘Wat heeft mij dat opgeleverd en is dat wat ik wil?’ Een lastige opgave, want het brein wil helemaal geen verandering. Motiveer uzelf dan ook met een positieve prikkel: ‘In plaats van gedachteloos scrollen, ga ik …’. U kunt er zelfs een wedstrijd van maken binnen het team.

Voorkom verzuim door werkstress

U kunt verzuim door stress en psychische klachten voorkomen door vroegtijdig de signalen te herkennen en aan te pakken. Via coaching, trainingen of de inzet van onze arbeids- en organisatiedeskundige werkt u aan een gezonde werkdruk en goede sfeer. Zo zijn en blijven uw werknemers met plezier aan het werk, is er minder verzuim en minder verloop. 

Meer informatie

Gerelateerde nieuwsberichten

teaser_Bed
05 januari 2022

Verzuim verlagen

Lees meer
Plan van aanpak bij verzuim
21 november 2022

Tips voor het opstellen van het Plan van aanpak bij verzuim

Lees meer
6 tips bij het opstellen van een verzuimbeleid
01 november 2022

6 tips bij het opstellen van een verzuimbeleid

Lees meer