Inloggen en beveiliging Vandaag

Hieronder vindt u de antwoorden op de veel gestelde vragen over de portal en beveiliging van Vandaag. Staat uw vraag er niet tussen, klik dan hier voor meer informatie.

Gegevens vergeten

Beveiliging en twee-factor authenticatie

Overig

Ik ben mijn gebruikersnaam vergeten, wat moet ik doen?

Uw gebruikersnaam is doorgaans gelijk aan uw e-mailadres. Is dit niet het geval? Neem dan contact op met IT&Care. Bent u niet de hoofdgebruiker van het account, richt u dan tot de beheerder van het account in Vandaag van uw eigen organisatie.

Ik ben mijn wachtwoord vergeten, wat nu?

In het inlogscherm van Vandaag kunt u via ‘Nieuw wachtwoord aanvragen’ direct een nieuw wachtwoord aanvragen. Kort daarna (binnen 15 minuten) ontvangt u een e-mail met instructies waarmee u een nieuw wachtwoord kunt aanmaken.

Hoe is Vandaag beveiligd?

In Vandaag staan privacygevoelige persoonsgegevens van uw werknemers. Deze gegevens moeten voldoende afgeschermd worden tegen onbevoegd gebruik. IT&Care heeft voor ArboNed twee-factor-authenticatie (2FA) ingevoerd om de afscherming aan te scherpen, zoals de wet dit voorschrijft.

 

Waarom heb ik een extra beveiligingscode nodig als ik wil inloggen in Vandaag?

De wettelijk verplichte twee-factor-authenticatie (2FA) betekent dat u bij het inloggen, naast het opgeven van uw gebruikersnaam en wachtwoord, een aparte authenticatiecode nodig heeft. Deze ontvangt u via een, door u te installeren, authenticatie-app op uw mobiele telefoon of op uw e-mailadres. Door deze code in te vullen bij het inloggen, krijgt u toegang tot Vandaag.

 

Ik wil geen twee-factor-authenticatie.

Twee-factor-authenticatie (2FA) kunnen we niet uitzetten, omdat deze beveiliging wettelijk verplicht is. Met 2FA zijn de persoonsgegevens van uw werknemers, die ten behoeve van onze dienstverlening in Vandaag zijn opgenomen, extra beveiligd.  

Hoe stel ik twee-factor-authenticatie in voor de Vandaag portal?

Bovenin het menu klikt u op ‘instellingen’. Onder het tabje ‘Toegangsbeveiliging’ stelt u de twee-factor-authenticatie (2FA) in. U kunt kiezen voor beveiliging via een authenticatie-app of een authenticatiecode die u per e-mail ontvangt. Klik vervolgens op de knop ‘Wijzigen’.

Hoe installeer in een authenticatie app op mijn telefoon?

Voor zowel Android als Apple toestellen kunt u een authenticatie app downloaden op uw mobiele telefoon. Heeft u een Android toestel? Ga dan naar de Play Store en zoek daar op ‘Google Authenticator’. Heeft u de app gevonden? Installeer deze dan op uw mobiele telefoon.

Heeft u een Apple toestel? Ga dan naar de App Store en zoek naar ‘Google Authenticator’. Heeft u de app gevonden? Installeer deze dan op uw mobiele telefoon.

Als ik de e-mailoptie aanklik bij het instellen van twee-factor-authenticatie (2FA), staat daar een fout mailadres of een mailadres dat ik niet ken.

De Vandaag beheerder in uw organisatie kan het mailadres aanpassen onder ‘gebruikersbeheer’ in de portal. Lukt dit u als beheerder niet, neem dan contact op met IT&Care.

Ik heb de e-mailoptie ingesteld als twee-factor-authenticatie methode, maar ontvang geen mail.

Het kan even duren voordat u een e-mail ontvangt. Controleer voor alle zekerheid ook uw ‘ongewenste mail’. Mogelijk is de e-mail daarin beland. Ook kan het zijn dat uw mailprogramma zo is ingesteld dat nieuwe e-mails eens per x minuten worden opgehaald.

Heeft u na een tijdje de mail nog niet ontvangen, dan kan de Vandaag beheerder in uw organisatie controleren of het mailadres bij ‘gebruikersbeheer’ in de portal overeenkomt met het mailadres waarop u de mail wilt ontvangen. Bent u zelf de beheerder, neem dan contact op met IT&Care.

Ik ontvang meerdere e-mails met authenticatiecodes. Hoe kan dit en welke moet ik nu gebruiken?

Mogelijk heeft u vaker geprobeerd in te loggen (omdat het verzenden en/of ontvangen van mail met de 2FA code vertraagd is). In dat geval werkt de code in de laatst verzonden mail.

Ook kan het zijn dat hetzelfde emailadres ingevuld is bij meerdere afzonderlijke gebruikersaccounts. Elk gebruikersaccount moet een eigen emailadres hebben, waarop de 2FA-code naartoe kan worden gestuurd. De beheerder van Vandaag in uw organisatie kan dit controleren.

Misschien was u gewend met meerdere personen hetzelfde gebruikersaccount te gebruiken. Met twee-factor-authenticatie (2FA) is dat niet meer mogelijk.

Bij het instellen van 2FA heb ik gekozen voor de optie met de app, maar ik zie geen QR-code op mijn scherm.

Dit heeft waarschijnlijk te maken met de browser waarmee u werkt (Internet Explorer, Edge, Mozilla Firefox, Chrome, etc). Zorg ervoor dat uw huidige browser is geupdate naar de meest recente versie. Ziet u nog geen QR-code, open Vandaag dan in een andere browser. Werkt dit ook niet, kies dan tijdelijk voor de e-mailoptie en neem contact op met IT&Care.

Kunnen jullie mij een QR code toesturen om de authenticator in te stellen op mijn telefoon?

Nee, dat is niet mogelijk. De QR-code is persoonsgebonden. Zie het antwoord op de vraag hierboven. “Bij het instellen van 2FA heb ik gekozen voor de optie met de app. Maar ik zie geen QR-code op mijn scherm.”

Mijn collega en ik maken gebruik van hetzelfde Vandaag-account, maar we krijgen de authenticatiecodes maar op één mobiel toestel of één persoonlijk e-mailadres aangeboden. Kunnen we een tweede code krijgen die we beiden kunnen gebruiken voor hetzelfde account?

Nee, dit is niet mogelijk en juist de reden waarom twee-factor-authenticatie (2FA) is ingesteld. Elke werknemer moet met een eigen account inloggen in Vandaag, waarmee hij ook 2FA activeert. Dit persoonlijke account kan de Vandaag beheerder in uw organisatie voor u aanmaken.

Het lukt me niet (meer) om in te loggen met mijn (nieuwe) telefoon, wat moet ik doen?

De Vandaag beheerder in uw organisatie kan de twee-factor-authenticatie (2FA) instellingen verwijderen. Als u vervolgens opnieuw inlogt met uw gebruikersnaam en wachtwoord, krijgt u de mogelijkheid om 2FA in te stellen op uw nieuwe telefoon.

Bent u binnen de organisatie zelf de beheerder, neem dan contact op met IT&Care.

Kan ik de authenticatie code overzetten naar een andere telefoon?

Dat is niet mogelijk. Uw beheerder kan de twee-factor-authenticatie (2FA) instellingen verwijderen. Als u vervolgens inlogt op uw andere telefoon met uw gebruikersnaam en wachtwoord krijgt u de mogelijkheid om 2FA opnieuw in te stellen.

Bent u binnen de organisatie zelf de beheerder, neem dan contact op met IT&Care.

Wie is IT&Care?

Als klant van ArboNed levert u voor de verzuimbegeleiding de gegevens van uw werknemers aan. Hiervoor wordt zowel door werkgever als ArboNed gebruik gemaakt van de software van het IT-bedrijf IT&Care; de onafhankelijk softwarebeheerder van Vandaag en net als ArboNed onderdeel van HumanTotalCare. De gegevens worden via een koppeling met het meldsysteem van uw verzuimverzekeraar of via ons werkgeversportaal ‘Vandaag’ bij IT&Care aangeleverd.

Omdat IT&Care als ‘verwerker’ persoonsgegevens verwerkt namens u als ‘verwerkingsverantwoordelijke’ moeten er volgens de geldende wetgeving (waaronder de AVG) afspraken worden gemaakt over die verwerking. U sluit daarom een ‘verwerkersovereenkomst’ af met IT&Care. 

Voor vragen over problemen met inloggen of beveiliging van Vandaag:  neem contact op met IT&Care via inloggen@itandcare.nl of telefoonnummer 030-299 67 77.

ik heb een vraag over (digitale) facturatie

Vind hier de meest gestelde vragen over (digitale) facturatie.

 Mijn vraag staat hier niet tussen / ik heb een andere vraag.

  • Heeft u nog geen account voor Vandaag, neem dan contact op met de beheerder van het hoofdaccount in Vandaag van uw eigen organisatie. Heeft uw organisatie überhaupt nog geen account in Vandaag, vul dan het aanmeldformulier in en u ontvangt de inloggegevens van ons via e-mail.
  • Kijk voor alle vragen over het gebruik van Vandaag in de handleiding. Deze vindt u in de portal Vandaag in het bovenste menu. 
  • Voor vragen over problemen met inloggen of beveiliging van Vandaag:  neem contact op met IT&Care via inloggen@itandcare.nl of telefoonnummer 030-299 67 77.
  • Meer over Vandaag
  • Meer over ons privacyreglement