GASSAN Schiphol en arbozaken: het succes van een persoonlijke aanpak
Het werken op Schiphol brengt bijzondere werkomstandigheden met zich mee. Ook voor de winkelmedewerkers van GASSAN Schiphol. Hoe zorgt GASSAN ervoor dat de werknemers gezond hun werk kunnen doen? Commercieel & HR-Manager Karina Holleeder vertelt.
GASSAN Schiphol
Bijna 52 jaar geleden startte Samuel Gassan een kleine tax free winkel op de luchthaven. Onder zijn kleinzoon Benno Leeser is die winkel inmiddels uitgegroeid tot een bedrijf met ruim 200 werknemers en 20 verkooplocaties.
Commercieel & HR-Manager Karina Holleeder is 24 jaar bij de zaak. “Ik ben begonnen als verkoopmedewerkster met de gedachte dat ik dat een jaartje zou doen. Vier functies en 24 jaar later ben ik eindverantwoordelijk voor het personeel, de werving en selectie en de wetgeving rond het personeel.” GASSAN is typisch een familiebedrijf waar mensen lang blijven, vertelt Holleeder. “Betrouwbaarheid en vertrouwelijkheid zijn bij ons heel belangrijk. Uitgangspunt is dan ook het samen toewerken naar een vaste aanstelling voor iedereen.”
Bijzondere werkomstandigheden
Doordat de winkels op de luchthaven Schiphol zijn gevestigd, zijn de werkomstandigheden bijzonder. De ruimtes zijn groot en open en de werknemers hebben te maken met extreme wisseldiensten.
Holleeder: “We begeleiden de mensen waar we kunnen. We kennen iedereen persoonlijk en hebben voor iedere werknemer een toegespitste aanpak. Onze Risico-inventarisatie en –evaluatie (RI&E) is actueel en uit de laatste RI&E bleek ook weer dat we het – mede dankzij die persoonlijke aanpak – goed doen. Om er verder voor te zorgen dat ons arbobeleid goed aansluit bij onze werkzaamheden, wil ik dat de medewerkers van de arbodienst ook goed snappen hoe het bedrijf werkt. En dus krijgen al onze contactpersonen een rondleiding.”
Persoonlijk contact
Heeft Karina Holleeder nog tips voor andere bedrijven als het gaat om gezond ondernemen? “Ik ben ervan overtuigd dat onze persoonlijke aanpak een positief effect heeft, maar ook wij kunnen helaas niet alles ondervangen. Je kunt het nog zo goed geregeld hebben, we werken niet met robots, maar met mensen.”
GASSAN Schiphol werkt al bijna 25 jaar samen met ArboNed. Holleeder legt uit waarom: “Wij waarderen persoonlijk contact, dus ook het goede, persoonlijke contact met onze re-integratie en preventieadviseur en bedrijfsarts van ArboNed. Een goede discussie met de bedrijfsarts ga ik overigens niet uit de weg, wij kennen onze mensen immers ook zo goed. Dan is het juist fijn dat je er – ondanks soms een meningsverschil – door alles van meerdere kanten mee te wegen op een volwassen manier uitkomt samen. Zo wordt het uiteindelijk een win-win voor medewerker en bedrijf.”