Waar ligt u als werkgever ’s nachts wakker van?
U heeft uw eigen bedrijf en werkt keihard. Of het nu goed of slecht gaat met de business, er kunnen zaken zijn waar u zich zorgen over maakt. Bijvoorbeeld over personeelstekorten of arbeidsconflicten. Hoe gaat u als werkgever om met deze werkstress? ArboNed biedt u oplossingen en verwijst u ook graag naar andere organisaties die u kunnen ondersteunen.
Merkt u, of merken anderen in uw omgeving, dat u vaak vermoeid bent, piekert, snel geïrriteerd bent of moeite heeft met concentreren? Dit kunnen signalen van werkstress zijn. Het is belangrijk om hier iets mee te doen. Want wanneer er onvoldoende rust of ontspanning tegenover stress staat, kan dit leiden tot slechtere prestaties, een verminderd welzijn, gezondheidsklachten en zelfs verzuim.
Oorzaken van werkstress
Als werkgever kunt u om verschillende redenen werkstress ervaren. Dit zijn de meest voorkomende oorzaken:
- Financiële stress
Heeft u financiële problemen en komt u er zelf niet uit? Dan kunnen professionals u helpen. Zo bieden adviseurs van de Kamer van Koophandel u houvast met een 3-stappenplan: ze luisteren, geven advies en schakelen hun netwerk in indien nodig. Daarnaast bieden organisaties als Geldfit Zakelijk gratis adviesgesprekken en bedrijfsanalyses om u te helpen grip te krijgen op uw financiën. Ook uw gemeente kan ondersteuning bieden, bijvoorbeeld via financiering, inkomensondersteuning of budgetcoaching.
- Arbeidsconflicten
Ontevredenheid over werkzaamheden of ongewenst gedrag. Aanvaringen als deze kunnen leiden tot arbeidsconflicten, zowel tussen u en uw werknemer(s) als onder werknemers onderling. Wilt u escalatie voorkomen? Dan kunt u de bedrijfsmaatschappelijk werker van ArboNed inschakelen. Hij kan onder meer Duurzame Samenwerking inzetten. Hierbij coacht hij de betrokken partijen en helpt hen bij het vinden van een oplossing waarin iedereen zich kan vinden. Is het conflict complexer, bijvoorbeeld als beide partijen niet met elkaar verder willen gaan? Dan kunnen mediators u verder helpen.
- Balans tussen werk en privé
Uw werk kan energie kosten door een hoge werkdruk of financiële onzekerheid. Maar werk kan u ook energie geven, bijvoorbeeld als de zaken goed gaan of uw team goed functioneert. Zorg ervoor dat deze zaken in balans zijn. Praat eens met andere ondernemers over hoe zij hun werk-privébalans op orde houden. Zo voorkomt u dat uw batterij leegloopt. U kunt uw batterij opladen door te focussen op wat u energie geeft, bijvoorbeeld door trainingen te volgen of te wandelen.
- Privéomstandigheden
Hoewel stressklachten tot verzuim kunnen leiden, wijzen bedrijfsartsen erop dat 40% van de gevallen nauwelijks verband houdt met het werk. Gebeurtenissen in uw persoonlijke leven, zoals bijvoorbeeld het verlenen van mantelzorg, een echtscheiding of het verlies van een dierbare, kunnen ingrijpende gevolgen hebben. Merkt u, of merken anderen in uw omgeving, dat u in deze situaties signalen van werkstress vertoont? Dan is het verstandig de bedrijfspsycholoog van ArboNed te raadplegen.
- Persoonsgebonden factoren
Hoe steekt u als werkgever in elkaar? De gemiddelde ondernemer staat bekend om een flinke portie doorzettingsvermogen en energie. Deze kracht komt voort uit een onvermoeibare inzet en passie, maar kan ook een valkuil vormen. In stressvolle situaties kunt u misschien wel doorzetten tegen beter weten in. Dat kan leiden tot uitval door werkstress. Herkent u dit? Dan is het raadzaam om met een bedrijfspsycholoog van ArboNed te bespreken hoe u beter kunt omgaan met deze situaties.
Geef het goede voorbeeld
Wanneer de zorgen bij uw werknemers te veel worden, kunnen zij zich ziekmelden. Die uitweg ligt voor u als werkgever niet zo voor de hand. Daarom is het belangrijk om goed voor uzelf te zorgen. Zo verbetert u niet alleen uw eigen welzijn, maar geeft u ook het goede voorbeeld aan uw werknemers.