Hoe verbindt u vier generaties op de werkvloer?
Van babyboomer tot generatie Z: voor het eerst in de geschiedenis lopen er vier generaties over de werkvloer. Met allemaal hun eigen opvattingen en voorkeuren. Dat kan soms botsen. Hoe zorgt u er als leidinggevende voor dat deze generaties soepel met elkaar samenwerken? Ronald Klee, arbeids- en organisatiedeskundige bij ArboNed, legt het uit.
“Een goede samenwerking draagt bij aan tevreden werknemers, een hogere productiviteit en minder verzuim,” begint Klee. “Maar millennials werken bijvoorbeeld heel anders dan babyboomers. Om vier generaties te laten samenwerken, is het eerst nodig om te weten wie ze zijn.”
Vermijd vooroordelen
Babyboomers zijn traag en niet in staat om te veranderen. Millennials zijn verwend en lui. “De verschillende generaties hebben veel vooroordelen over elkaar,” vertelt Klee. “Vaak zijn die onjuist en staan ze samenwerking in de weg. Laatst nog vertelde een babyboomer mij over zijn presentatie aan een groep twintigers, generatie Z. Het frustreerde hem dat niemand aantekeningen maakte. Wat een desinteresse en luiheid, vond hij. Niets was minder waar. De twintigers maakten mentale notities en zochten informatie later online op.”
Sta open voor elkaar
“Vragen de generaties elkaar niet naar het waarom van hun gedrag, dan blijven ze in hun vooroordelen hangen en komt van samenwerking niets terecht,” legt Klee uit. “Wanneer generaties elkaar leren begrijpen, dan werken ze effectiever en kunnen ze leren van elkaars werkwijzen. Daar wordt iedereen beter van.”
Los conflicten tussen generaties op
“Als niet wordt ingegrepen bij situaties van onbegrip, dan kunnen verschillen in werkwijze tussen generaties leiden tot conflicten,” gaat Klee verder. “Pas wanneer de generaties beseffen dat ze elkaar juist kunnen versterken, zullen ze meer presteren. De leidinggevende speelt hierbij een belangrijke rol. Schep een klimaat waarin het gesprek wordt aangegaan. Benoem bijvoorbeeld de verschillen en maak ze bespreekbaar. Zo ontstaat ruimte om vooroordelen te toetsen en te veranderen. Of bemiddel tussen werknemers door onderlinge meningen te parkeren en te vragen hoe zij in elkaars behoeften kunnen voorzien."
Koppel generaties aan elkaar
“Bedenk dat verschillende generaties ondanks hun verschillen dezelfde doelen kunnen nastreven,” besluit Klee. “Zorg dat u als leidinggevende deze doelen helder krijgt en verbind werknemers om die doelen te behalen. Daarnaast hebben de generaties elkaar veel te leren. Voorkom daarom dat groepen werknemers van één generatie met elkaar samenwerken. En kijk welke generaties elkaar goed kunnen vinden. Zo vinden millennials en babyboomers het op hun eigen manier invullen van het werk (vrijheid) belangrijk. Koppel ze aan elkaar en maak topteams uit de vier generaties.”