-
Faciliteer uw werknemers bij het thuiswerken
-
Praktische handvaten om thuiswerken zo goed mogelijk in te richten
-
Energieke werknemers: lager verzuim en hogere productiviteit
Hybride werken
Het hybride werken, de combinatie van thuis en op kantoor werken, komt steeds vaker voor. Deze nieuwe manier van werken draagt eraan bij dat werknemers zich gezond en fit voelen. Want medewerkers die zelf kunnen regelen waar en wanneer ze werken, krijgen meer energie van hun werk. Ze ervaren minder stress, zijn productiever, meer tevreden en melden zich minder vaak ziek. Voor u als werkgever is het belangrijk om samen met uw werknemers te bespreken wat het beste past: vind samen de juiste balans tussen thuis en op kantoor werken.
ArboNed helpt u hierbij op de manier die bij u past: doet u het zelf met behulp van onze online hulpmiddelen? Besteedt u liever alles uit? Of kiest u voor een middenweg?
Zelf doen Wat houdt dit in?
Samen doen Wat houdt dit in?
Mijn preventie-expert
Voor bedrijven en preventiemedewerkers die af en toe een sparringpartner kunnen gebruiken op het gebied van arbo, veiligheid en verzuim, is er Mijn preventie-expert. Een veiligheidskundige, arbeidshygiënist of ergonoom helpt u bij elk arbo-vraagstuk voor het aantal uur dat u nodig heeft.
Laten doen Wat houdt dit in?
Veelgestelde vragen
Hybride werken
Wat is hybride werken?
Hybride werken betekent dat werknemers deels op de werklocatie en deels thuis werken.
Wat schrijft de wet voor over thuiswerken?
De Arbowet en het Burgerlijk wetboek geven aan dat u als werkgever verantwoordelijk bent voor een gezonde en veilige werkplek van uw werknemers. U heeft namelijk een zorgplicht. Dat geldt ook voor de thuiswerkplek. Als werkgever:
- moet u nagaan of de thuiswerkplek van uw werknemers ergonomisch is ingericht;
- geeft u aanwijzingen aan uw werknemers voor het inrichten van een ergonomische werkplek;
- stelt u arbo-voorzieningen beschikbaar voor de thuiswerkplek van uw werknemers, voor zover redelijk.
Met onze checklist ziet u direct of u er alles aan doet om uw werknemers gezond en vitaal thuis te laten werken.
Welke verantwoordelijkheid heeft u wanneer uw werknemers graag zelf thuis willen werken?
Als werkgever bent u er altijd verantwoordelijk voor dat uw werknemers goed zijn voorgelicht over hoe zij hun werkplek ergonomisch kunnen inrichten. Daarnaast mag u als werkgever de thuiswerkplek betalen, maar dat hoeft niet. U heeft immers goede werkplekken op kantoor voor uw werknemers.
Met de online (thuis)werkplek-check adviseert een ergonoom uw werknemer bij het zo goed mogelijk inrichten van zijn thuiswerkplek.
Welke verplichting heeft u wanneer u bepaalt dat werknemers (deels) thuis moeten werken?
Wanneer u als werkgever bepaalt dat uw werknemers (deels) thuis moeten werken, dan bent u verplicht om de thuiswerkplek te bekostigen.
De juiste balans vinden
"De ideale werksituatie is een persoonlijke aangelegenheid. Bespreek als werkgever met uw werknemers wat het beste werkt. Dat levert beide veel op," adviseert psycholoog Jan Machek. "Vind samen de juiste balans tussen thuis en op kantoor werken." Lees het hele interview met Jan waarin hij tips geeft voor het gebruik van een goede hybride werkvorm.
Heeft u vragen over hybride werken of wilt u een afspraak maken?
Wij helpen u graag verder.
Bel ons
030 299 62 77
E-mail ons
salessupport@arboned.nl
Belafspraak
inplannen