Preventief werken aan gezondheid en vitaliteit mkb
Interview algemeen directeur Henk Hummel over 25 jaar ArboNed
Al 25 jaar mag ArboNed zich een van de grootste arbodiensten van Nederland noemen. Hoe kijkt voormalig algemeen directeur Henk Hummel terug op deze periode? En waarom is dit jubileumjaar zo belangrijk?
“ArboNed is altijd een ondernemende organisatie geweest”, vertelt Henk Hummel trots. “Al vanaf de start, toen de medewerkers die vertrokken bij het GAK hun vertrekpremie investeerden in de start van het nieuwe bedrijf en iedereen – van bedrijfsarts tot secretaresse – op pad ging om klanten te werven.”
Pionieren
Het is een illustere periode, de begintijd van ArboNed. Collega’s die je erover spreekt, krijgen er pretlichtjes van in de ogen. Op 29 december 1993 is ArboNed opgericht en dus reden de kersverse medewerkers rond de feestdagen stad en land af om persoonlijk de contracten af te leveren. Moderne gemakken als mobiele telefoons en e-mail waren voorlopig nog geen gemeengoed.
Het lukte de lokale businessunits al snel om voet aan de grond te krijgen en binnen no time is ArboNed een begrip. Hummel: “Het is knap als je als landelijke organisatie met niks begint en al na drie jaar winstgevend bent. En nu bestaan we 25 jaar.”
Innoveren
Vanaf 1994 zijn alle bedrijven verplicht zich aan te sluiten bij een arbodienst. Een goede markt, maar met veel concurrentie. In de jaren die volgen, wordt de Arbowet een aantal keer ingrijpend gewijzigd. Met grote gevolgen voor de arbodiensten. ArboNed weet zich steeds te onderscheiden, is voorloper binnen de branche.
“We zijn de eerste die het ziekte-informatieformulier vervangt door een telefonische intake, zodat je vroeg in het proces weet wat er aan de hand is. De eerste met een digitale vragenlijst. De eerste met een digitale autoanamnese en de eerste met een grote researchafdeling. En zo zijn er meer innovaties te noemen. We ontwikkelen alles in huis. Daar ben ik erg trots op”, vertelt Hummel. “Het is mooi dat we, doordat we een grote organisatie zijn, de slagkracht hebben om te innoveren. Tegelijk blijven we aanwezig in de regio, waardoor we ook weten wat er op lokaal niveau speelt.”
Persoonlijke ontwikkeling
Van 1998 tot 2005 werkt Hummel op regiokantoren in Leeuwarden, Groningen en Assen. Tot de liberalisatie van de arbomarkt in 2005. Hij gaat aan de slag als operationeel manager collectieve contracten op het hoofdkantoor in Utrecht. De jaren erna maakt hij nog enkele ontwikkelingen door, waarbij hij vooral een grote rol speelt binnen de Divisie Verzekerd die in 2012 wordt opgericht. Tot hij in 2016 wordt aangesteld als algemeen directeur. “Het leuke aan ArboNed is dat je, als je een goed idee of plan hebt, de ruimte krijgt om het te doen. Daardoor kun je interessante stappen maken binnen dit bedrijf”, licht hij toe.
Voordelen vitaliteit
Ten opzichte van de tachtiger jaren is het gelukt het ziekteverzuim met ruim de helft terug te dringen. Maar inmiddels zijn er nieuwe uitdagingen. Het tekort aan goed personeel neemt toe en we werken langer door. Aandacht voor verzuimreductie en duurzame inzetbaarheid zijn essentieel. Hummel: “We pakken deze uitdagingen preventief aan, onder andere door de vitaliteit van de medewerkers in het mkb te verbeteren en veiligheid- en gezondheidsrisico’s in kaart te brengen.”
Een Preventief medisch onderzoek (PMO) is hiervoor een handige tool. “Vergelijk het met een APK. Als je het wagenpark op tijd een beurt geeft, voorkom je een kapotte motor. Dankzij een PMO kun je (langdurige) uitval van een collega voorkomen. Aangezien een dag verzuim gemiddeld 250 euro kost, vind ik het mooi dat we hier dit jubileumjaar extra aandacht voor kunnen vragen. En: wie jarig is, trakteert! Bekijk vooral onze speciale webpagina, met alle voordelen, hulpmiddelen en cadeaus waarvan klanten heel 2019 kunnen profiteren.”