Veelgestelde vragen
Meest gestelde vragen
Hoe kan ik Adviseur van ArboNed worden?
Als intermediair staat u elke dag uw klanten bij in hun bedrijfsvoering. Niet alleen bij financiële zaken, maar ook voor de inzetbaarheid van hun personeel. Wat adviseert u uw klanten als een werknemer ziek wordt? Hoe ondersteunt u ze om verzuim te voorkomen? En weet u op welke manier zij de inzetbaarheid van hun personeel kunnen verbeteren?
Als adviseur van ArboNed kunt u uw relaties maximaal ondersteunen bij de keuze voor een arbodienst, op het gebied van verzuimbegeleiding én het voorkomen van verzuim.
Adviseur van ArboNed worden verplicht u tot niets, maar biedt u veel voordelen:
- U kunt uw klanten compleet advies geven over de inzetbaarheid van werknemers. Van arbodienstverlening, keuringen tot aan consultancy.
- ArboNed organiseert speciaal voor adviseurs regelmatig webinars en kennissessies over aansprekende en actuele onderwerpen.
- U kiest voor gemak van een vaste accountmanager: al uw vragen worden persoonlijk beantwoord. Bijvoorbeeld vragen over wet- en regelgeving, de dienstverlening van ArboNed, advies- en verkoopondersteuning bij klantspecifieke trajecten of het aanvragen van informatiebrochures om aan uw klanten te sturen.
Met welke verzekeraars werkt ArboNed samen?
Hier vindt u een overzicht van verzekeraars die samen met ArboNed combipakketten aanbieden. Met een combipakket combineert de werkgever uitstekende verzuimbegeleiding en bescherming tegen de financiële gevolgen van verzuim. In een aantal gevallen werken wij samen met een verzekeraar en een brancheorganisatie. De leden van de brancheorganisatie kunnen een totaalpakket afsluiten met verzuimbegeleiding, een verzekering én branche specifieke dienstverlening.
Waarom kiezen voor ArboNed?
Als intermediair staat u elke dag uw klanten bij in hun bedrijfsvoering: als specialist in inkomensverzekeringen adviseert u ze over passende verzekeringsoplossingen. U wilt het beste voor uw klant, maar ook het beste voor uw eigen bedrijfsvoering.
ArboNed is marktleider in combiverzekeringen. Onze divisie Verzekerd werkt intensief samen met vrijwel alle inkomensverzekeraars om verzuim aan te pakken en te voorkomen. Door actief te sturen op duur- en deelherstel én het inventariseren en aanpakken van bedrijfsrisico’s, behalen we opvallend goede resultaten. Goed voor uw klanten én voor u.
Samenwerken met ArboNed biedt u de volgende voordelen:
- U kunt uw klanten een compleet advies geven over de inzetbaarheid van werknemers.
- U kiest voor gemak met de Adviseurslijn van ArboNed: al uw vragen worden persoonlijk beantwoord.
Lees meer over de voordelen.
Wat houdt de Wet verbetering poortwachter in?
De Wet verbetering poortwachter is een Nederlandse wet die op 1 april 2002 van kracht geworden om langdurig ziekteverzuim te beperken. De wet verlangt dat de werkgever en werknemer zich samen, met een arbodienst of gecertificeerde bedrijfsarts, inspannen om de betreffende zieke werknemer zo snel mogelijk en verantwoord weer aan het werk te krijgen. Als werkgever heeft u een actieve rol bij de re-integratie van uw werknemer.
Wat zijn de wettelijke verplichtingen vanuit de Arbowet?
De Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet) vormt het uitgangspunt voor een goed arbeidsomstandighedenbeleid. De Arbowet geldt voor alle werkgevers en werknemers in Nederland. Goede arbeidsomstandigheden hebben een positieve invloed op de motivatie van werknemers en het voorkomen van ziekteverzuim. Het belang van eigen verantwoordelijkheid van werkgevers en werknemers bij arbobeleid staat centraal in de Arbowet. Voor beide partijen gelden wettelijke verplichtingen.
Wat zijn de wijzigingen WWZ per 1 juli 2015?
De Wet werk en zekerheid (WWZ) is per 1 juli 2015 gewijzigd. Met ingang van deze datum zijn er twee vastgestelde ontslagroutes. Ontslag vanwege reorganisatie en bij langdurige arbeidsongeschiktheid (meer dan twee jaar) wordt door UWV afgehandeld. Alle andere ontslaggronden, zoals disfunctioneren, een verstoorde arbeidsverhouding en verwijtbaar handelen van de werknemer, worden door de kantonrechter beoordeeld. In de WWZ is meerdere malen genoemd dat ontslag niet kan indien de zorg voor arbeidsomstandigheden onvoldoende is. Naar verwachting gaat de rechter dit strikt toetsen. Het betekent in ieder geval dat een werkgever de beschikking moet hebben over een actuele en getoetste Risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E). Uiteraard is deze ook van belang in het kader van voorkomen van werk gebonden gezondheidsproblemen, bevorderen van werkplezier en van duurzame inzetbaarheid van werknemers. ArboNed heeft de wijziging van de wet beschreven.
Meest gestelde vragen van verzekeringsadviseurs
Graag wil ik voor mijn klant verzuimrapportages op bedrijfsniveau over de afgelopen drie jaren van ArboNed ontvangen. Kan dat?
Uw klant kan deze verzuimrapportages zelf maken in zijn verzuimportaal van ArboNed. Als u Adviseur van ArboNed bent of wordt dan kunt u ook ons handige Bedrijfsverzuimrapportageportaal aanvragen om uw ArboNedklanten te ontlasten.
Kan ArboNed ook de RI&E voor mijn klanten uitvoeren?
Als uw klant een wettelijk basiscontract met ArboNed sluit, moet hij zich door ArboNed laen ondersteunen bij het opstellen en toetsen van de RIE. ArboNed accepteert ook RI&E-aanvragen van niet-klanten, maar aanvragen van ArboNed klanten worden altijd met voorrang behandeld.
Kan ik een vast aanspreekpunt bij ArboNed krijgen waar ik met vragen terecht kan over mijn ArboNed klanten?
Afhankelijk van de regio waar uw kantoor is gevestigd, kunt u met vragen terecht bij een van onze accountmanagers Intermediair. Zij helpen u graag verder!
Kent ArboNed ook een provisieregeling?
Voor Adviseurs van ArboNed kent ArboNed een provisieregeling op verzuimabonnementen en een aantal diensten waarmee werkgevers verzuim kunnen voorkomen. Wilt u zich gratis aanmelden als Adviseur van ArboNed? Dat kan hier. Welkom alvast!
Kent ArboNed ook een provisieregeling?
Voor Adviseurs van ArboNed kent ArboNed een provisieregeling op verzuimabonnementen en een aantal diensten waarmee werkgevers verzuim kunnen voorkomen. Wilt u zich gratis aanmelden als Adviseur van ArboNed? Dat kan hier. Welkom alvast!
Mijn klant heeft een zieke werknemer. ArboNed geeft aan dat er niet binnen 6 weken een probleemanalyse hoeft te worden opgesteld. Waarom niet?
ArboNed heeft altijd in de eerste week na de ziekmelding contact met de werknemer en de werkgever. De taakgedelegeerde van de bedrijfsarts kan, ondersteund door de uitkomsten van onze unieke, slimme werknemervragenlijsten, met grote nauwkeurigheid de precieze verzuimoorzaak vaststellen en voorspellen of er sprake is van dreigend lang verzuim. ArboNed zet vervolgens de juiste actie door de juiste professional op het juist moment in, zonder dat dit het herstel- of re-integratieproces van de werknemer belemmert. Dat kan betekenen dat er al in week 2 een probleemanalyse moet worden opgesteld, of dat dit pas na week 6 nodig is.
Mijn klant heeft ook werknemers die niet onder de dekking van de verzuimverzekering vallen en ook niet onder de dekking van het combipakket. Kan ArboNed mijn klant ook ondersteunen bij de verzuimbegeleiding van deze groep werknemers?
Als uw klant voor zijn vaste medewerkers al een combicontract met ArboNed heeft gesloten dan kunt u -namens uw klant- voor deze groep werknemers (doorgaans oproepkrachten) via dezelfde inkomensverzekeraar of haar gevolmachtigd agent een zogeheten ‘Niet Verzuim Verzekerdencontract’ met ArboNed afsluiten.
Mijn klant is al klant bij ArboNed en overweegt nu om zijn ArboNedcontract via een een inkomensverzekeraar te sluiten in combinatie met een verzuimverzekering. Wat zijn de belangrijkste voor- en nadelen van zo'n 'combipakket'?
Zo’n combipakket heeft een aantal voordelen. Zo hoeft de werkgever verzuimmeldingen enkel aan haar inkomensverzekeraar door te geven, waarna ze automatisch worden doorgegeven aan ArboNed. Ook is de looptijd van het ArboNedcontract gelijk aan die van de verzuimverzekering en wisselen de inkomensverzekeraar en ArboNed gegevens uit ten behoeve van een snelle en juiste schadeuitkering aan uw klant. Wel krijgt uw klant dan een ander vast aanspreekpunt bij ArboNed: de procesregisseur van desbetreffend verzekeraarsloket. Omdat inkomensverzekeraars geen 'kostenplaatsen' kunnen meegeven met een verzuimmelding, kunnen (en dit geldt vooral voor grotere) werkgevers geen verzuimrapportages of facturen op afdelingsniveau van ArboNed ontvangen.
Mijn klant wil (nog) geen verzuimverzekering. Kan hij dan toch een contract met ArboNed sluiten?
Zeker! In dat geval kan uw klant snel en gemakkelijk online op arboned.nl een contract (ArboNed Flex, Basis of Extra) afsluiten. Voor hulp kan hij altijd contact opnemen met onze afdeling Salessupport (Email: salessuport@arboned.nl, Telefonisch bereikbaar via 030-299 62 77).
Mijn klant wil via een inkomensverzekeraar of een van haar gevolmachtigd agenten een contract met ArboNed sluiten en heeft lopend verzuim. Hoe gaat ArboNed hier mee om?
Zodra ArboNed de werknemergegevens en de ziekmelding heeft ontvangen, neemt ArboNed de verzuimbegeleiding van de zieke werknemer over van de vorige arbodienst.